Brandend geloof - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gino & Hannelore - WaarBenJij.nu Brandend geloof - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gino & Hannelore - WaarBenJij.nu

Brandend geloof

Door: H

Blijf op de hoogte en volg Gino & Hannelore

22 Oktober 2013 | Nepal, Kathmandu

We worden wakker met een Rijstwijnhoofd.
Vanuit onze mega kamer zien we de rookpluimen al opstijgen...
Op naar Pashupatinath, een van de belangrijkste Hindu/Shiva tempels ter wereld, gelegen aan de Bagmati rivier, deze mondt uit in de Ganges, hierdoor is ook deze heilig.
We regelen een officiële gids, goede beslissing zal nadien blijken want we komen heeeel veel te weten.
Ik ben direct onder de indruk, want we zijn nog niet goed aangekomen of de eerste ambulances/lijkwagens komen al aan...
Hindu's cremeren hun lijken binnen de 24u.
Er gaat een uitgebreid ritueel aan vooraf met zeer strikte regels.
Het lichaam wordt ontdaan van alle kleren, in witte lakens gewikkeld, daarna in oranje lakens.
De draagberrie wordt vertikaal in de rivier gedragen zodat de voeten kunnen gewassen worden.
Iedereen neemt afscheid, enkel de mannen blijven achter.
Er volgen nog wat rituelen.
Het lichaam wordt op houtblokken gelegd, de oudste zoon steekt het vuur zelf aan in de mond bij een overleden vader, de jongste zoon doet dit in geval van de moeder. Boven op het lichaam komt nog wat hout en erboven stro.

Daarna trekt iedereen zich terug in een ruimte achter de ghats en
huren ze iemand in die het vuur verder in de gaten houdt, 6u lang duurt dit, daarna opnieuw rituelen.
Als je iemand verliest, dan scheer je al je haar af en draag je een jaar lang witte kledij.
Na de crematie ga je niet zomaar naar huis, volgens het Hindu geloof duurt het 13 dagen voor de geest van een overledene uit je huis is.
Dus... Blijf je daar ter plaatse voor heel die periode, in afzondering, familie brengt dagelijks ongekookt eten, je mag geen fysiek contact hebben, je baas betaalt je ondertussen dubbel want al deze rituelen kosten handen vol geld (ruim 160000 npr)

Als je sterft aan een slangenbeet, geloven ze hier dat je niet echt dood bent, je wordt dus niet gecremeerd maar op een bamboe constructie op de rivier gelaten... Een slangenbezweerder zou mogelijks het lichaam nog weer tot leven kunnen wekken....
Kinderen onder 1 jaar worden begraven ( want die zijn nog rein doordat ze enkel borstvoeding kregen)

Deze rituelen gaan non-stop door 24/24, dagelijks tot 70 crematies, wie te ver woont cremeert ter plaatse en brengt de assen naar hier.

Heel straf allemaal en best wel aangrijpend om te zien.
We zijn nu een dag later en het spookt nog steeds door mijn hoofd.

• 22 Oktober 2013 - 06:45

Gé:

Wow, best heftig ...

• 22 Oktober 2013 - 08:39

Opa:

en is er geen koffietafel achteraf ????

• 22 Oktober 2013 - 08:57

Ellen En Bruno:

Hey travellers,

wat ben ik toch een seut.
    'T is al een week dat ik zeg tegen Bruno: ik heb nog geen mailtje ontvangen van Hannneloren en Gino en begin mij wat ongerust te maken. Tot ik vanmorgen toevallig in mijn mailbox mailtjes zag met titel 'dak van de wereld' en dacht: ik krijg daar veel spam van de laatste tijd. Zo zie je maar hoe groot mij kennis is van zo'n blogs.
    Nu ja, superblij om te lezen dat jullie daar ervaringen aan het opdoen zijn waar je de rest van jullie leven gaan over mijmeren, dagdromen en fantastische herinneringen gaan over boven halen.
    Geniet met volle teugen en vanaf nu ben ik dus een trouwe lezer:)
    Wees voorzichtig en verlies mekaar niet uit het oog hé